29 september 2017: regiobijeenkomst West, liberale cultuuromslag omgevingsbeleid

Op vrijdag 29 september a.s. is de Regiobijeenkomst West over de Liberale omgevingsvisie: wat zijn de ervaringen/wat is de beste aanpak/wat is de uitdaging of vraag?

Doel van de bijeenkomst
Bijeenbrengen gemeente en provincie bestuurders en politici en partijleden die aan de slag moeten met hun omgevingsvisie.

Boodschap uitdragen van cultuuromslag die nodig is in het omgevingsbeleid, mogelijkheden van de nieuwe omgevingswet optimaal benutten, daarvoor is nu vooral eerst nodig een liberale omgevingsvisie in elke gemeente en provincie van Nederland. En bij het Rijk natuurlijk.

De liberale omgevingsvisie moet selectief zijn, grootste maatschappelijke opgaven in een gemeente/provincie/het land helder benoemen (en niet meer dan dat) en een duidelijk perspectief schetsen voor het lokale omgevingsbeleid (zodat de overheid zich met al die instrumenten van de omgevingswet zich niet met alles blijft bemoeien). Een liberale omgevingsvisie zorgt voor meerwaarde in omgevingsbeleid: een mooier land, aanpak van de grootste opgaven in de fysieke leefomgeving

Programma
13:00Voorafgaand aan de vrijdagmiddag wordt een excursie georganiseerd naar het project Spoortunnel Delft, met toelichting door de VVD wethouder op de meerwaarde die het project oplevert voor Delft (aanhechten van stad, hoge kwaliteit leefomgeving, betere bereikbaarheid & capaciteit) in het licht van de bouwtechnische en (zware) financiële uitdagingen voor de gemeente die het project met zich meebracht.
14:30

Start plenaire bijeenkomst. Omgevingsvisie Zuid Holland, Michel Visser (afdelingshoofd)

Reflectie door Wendelien Tönjann, wethouder Oegstgeest en lid DB Regio Holland Rijnland naar aanleiding van de regionale omgevingsvisie

Dan discussie; met als uitkomst de 5 gouden tips voor de liberale omgevingsvisie